Blog


marketing generácia Z

Ako správne prispôsobiť marketing generácii Z?

Pri tvorbe marketingovej stratégie a jej cielení na zákazníkov sa s veľkou pravdepodobnosťou stretnete s mladými ľuďmi spadajúcimi do generácie Z. Tá sa od ostatných generácií, ako sú napríklad mileniáli, odlišuje najmä tým, že nezažila svet bez digitalizácie. Aký spôsob komunikácie teda zvoliť, aby ste ju zaujali a dokázali presvedčiť k nákupu?

Čo je generácia Z?

Generácia Z má viacero definícií. Niektorí hovoria, že ide o ľudí narodených v rokoch 1994 až 2004, pričom tí, ktorí sa narodili neskôr, patria do generácie Alfa. Väčšina sa však zhoduje na tom, že do generácie Z, známej aj ako Gen Z, spadajú všetci, ktorí sa narodili v rokoch 1997 až 2012.

Inak povedané, najstaršie osoby, na ktoré budete v rámci marketingu pre generáciu Z cieliť, majú aktuálne okolo 27 rokov, a tí najmladší 12 rokov.

Ako sa generácia Z odlišuje od iných generácií?

Zoomeri, ako sa často označujú osoby patriace do Gen Z, sú známi tým, že na rozdiel od mileniálov či boomerov nepoznajú svet bez internetu, počítačov a mobilov. Mnohí ich preto vnímajú ako skupinu mladých, ktorá svoj voľný čas vypĺňa prezeraním sociálnych sietí a online nakupovaním.

Tým, že zoomeri vyrástli v ére, kde sú technológie bežnými aspektmi života, sú považovaní za tech znalcov. Bez akýchkoľvek komplikácií sa vedia prispôsobiť inováciám a novinkám, ktoré si pre nich trh pripraví.

Charakteristickou črtou Gen Z je tiež to, že ju zaujímajú rôzne celosvetové problémy, ako je napríklad znečisťovanie ovzdušia alebo nerovnosť medzi pohlaviami. Aktívne preto bojujú za svoje práva a spravodlivosť.

Všetky tieto detaily sú pre marketérov kľúčové. Výrazne totižto ovplyvňujú správanie zoomerov a spôsobujú, že sa pri nákupe rozhodujú úplne inak, ako napríklad starší mileniáli.

marketing generácia Z

Kľúčové výzvy marketingu pre generáciu Z

Marketing pre Gen Z prináša veľké príležitosti pre menšie aj väčšie firmy. Spája sa však aj s viacerými výzvami, na ktoré netreba zabúdať. K nim patria:

Krátke rozpätie pozornosti

Množstvo obsahu vedie k tomu, že pozornosť potenciálnych zákazníkov je čoraz kratšia. Najhoršie sú na tom zoomeri, ktorých podľa najnovších štatistík musíte zaujať za neuveriteľných 8 sekúnd.

Rozpätie pozornosti sa neustále skracuje. Dôvodov je pritom hneď niekoľko. Tým najväčším je rozhodne veľký objem informácií, ktoré náš mozog nestíha spracovať. Okrem toho problém robí aj neustále kontrolovanie mobilu. Priemerný človek naň počas dňa pozrie 58-krát, kvôli čomu jeho pozornosť postupne klesá.

Rozmanitosť platforiem

Na rozdiel od starších generácií, zoomeri fungujú na viacerých platformách naraz. Štatistiky ukazujú, že najobľúbenejší je u nich Youtube, ktorý dopĺňa Instagram, TikTok, Snapchat, Facebook, X (Twitter), Discord, Reddit, Twitch a BeReal.

Ak chcete zoomerov zaujať, musíte byť aktívni aspoň na polovici zo spomenutých platforiem. Len tak s nimi udržíte kontakt a motivujete ich k nákupu.

Obavy o súkromie

Generácia Z vyrastala, resp. vyrastá vo svete, kde sa neustále hovorí o obavách zo zneužitia osobných údajov a straty súkromia. Pri komunikácii s ňou preto dbajte na otvorenosť a transparentnú komunikáciu.

Neustály vývoj trendov

Zoomeri sú v popredí rýchlo sa rozvíjajúcich digitálnych aj kultúrnych trendov. Ak s nimi chcete udržať krok a poskytnúť im vždy to, čo potrebujú, musíte byť pripravení kedykoľvek zmeniť svoju marketingovú stratégiu.

marketing generácia Z

Záujem o “niečo viac”

Generáciu Z priťahujú značky, ktoré majú zmysluplný príbeh a snažia sa svojim konaním pomôcť svetu. Ak toto firme chýba, zoomeri s ňou nedokážu rezonovať a s veľkou pravdepodobnosťou sa rozhodnú nakúpiť u niekoho iného.

Ako prispôsobiť marketing generácii Z?

Spôsobov, ako prispôsobiť marketing generácii Z je viacero. K tým najefektívnejším patria:

Zlaďte svoju značku s hodnotami Gen Z

Prvé pravidlo marketingu pre generáciu Z znie, že ak ju chcete zaujať, musíte hlásať hodnoty, ktorým verí aj ona. Ukážte jej preto, že vaše produkty sú vyrábané eticky a udržateľne alebo že podporujete rodovú rovnosť.

O hodnotách, ktoré hlásate, nezabudnite informovať na webovej stránke a sociálnych sieťach. Ideálnou voľbou sú príspevky so zaujímavou grafikou, ktorá pritiahne pozornosť.

Pre každý kanál vytvorte špecifický obsah

Zoomeri používajú veľké množstvo sociálnych sietí, pričom každá má pre nich iný účel. Instagram navštevujú spravidla vtedy, keď hľadajú inšpiráciu. TikTok zas otvárajú pre zábavu alebo hľadanie nových trendov.

Danej sociálnej sieti sa prispôsobte a na každej publikujte niečo iné. Lepšie tak zapadnete do online komunity a získate lepšie výsledky.

Robte krátky a výstižný obsah

Nikoho dnes nebaví čítať dlhé príspevky alebo pozerať niekoľkominútové videá. Tento fakt platí nielen pre zoomerov, ale aj pre mileniálov či dokonca boomerov. Ľudia sa chcú novinky a zaujímavosti dozvedieť rýchlo a priamo. Bez toho, aby ich museli dlho hľadať.

Pri tvorbe príspevkov alebo reklám sa snažte byť struční. Píšte výstižne a nechajte, nech za vás niečo povie aj fotka, grafika alebo video.

Používajte videá

Gen Z miluje krátke a originálne videá. Bola by preto škoda, ak by ste túto príležitosť nevyužili.

Nakrúcať dnes môžete všetko. Od výroby produktov až po ich balenie a posielanie na adresu alebo predaj v kamennej prevádzke. Ak sa to hodí, zapojte sa aj do rôznych trendov a výziev, prípadne urobte nejakú vlastnú.

marketing generácia Z

Stavte na dôveryhodnosť a autentickosť

Zoomeri chcú vedieť detaily, o ktoré sa iné generácie nikdy nezaujímali. Okrem spôsobu výroby produktov vyžadujú aj informácie o tom, ako nakladáte s osobnými údajmi alebo aké hodnoty vyznávate. Buďte preto transparentní a poskytnite im všetko, čo môžete.

Dôveryhodnosť a autentickosť sú pre generáciu Z kľúčové. Ak si vás s týmito vlastnosťami nespájajú, nenakúpia u vás.

Pomôžte si influencermi

Generácia Z sleduje množstvo rôznych influencerov. Využite ich vplyv a nechajte, nech o vašich produktoch alebo značke hovoria oni.

Pamätajte ale na to, že nie je influencer ako influencer. Dôležité je vybrať osobnosti, ktoré sú zoomermi alebo ich publikum tvorí práve táto generácia. V inom prípade nebude spolupráca úspešná.

Buďte zábavní

Dnešní mladí ľudia netúžia po vykaní alebo nudnej komunikácii. Chcú čítať texty alebo vidieť grafiku, ktorá ich dobre pobaví. Pri tvorbe marketingovej stratégie sa teda nebojte používať nespisovné výrazy, anglicizmy alebo slovné spojenia, ktorým porozumie len generácia Z.

Využite obsah tvorený používateľmi

Obsah tvorený používateľmi (User Generated Content – UGC) je novým fenoménom, ktorý postupne nahrádza bežných influencerov. Tí pre zoomerov už nie sú tak dôveryhodní ako niekedy a o produktoch či službách sa chcú dozvedieť od bežných ľudí.

A ako zakomponovať UGC do svojej kampane? Jednoducho. Stačí si len prezrieť recenzie od zákazníkov a použiť ich fotografie a referencie v príspevkoch na sociálnych sieťach, reklamách alebo na webe.

Zaujmite generáciu Z aj vy

Generácia Z predstavuje veľkú skupinu zákazníkov, na ktorú by ste nemali zabúdať. Ak ju však chcete zaujať, musíte si poriadne premyslieť svoju marketingovú stratégiu. Neviete, ako na to alebo ste to skúšali, no nezískali ste dobré výsledky? Obráťte sa na nás. Veľmi radi vám pomôžeme s marketingom nielen pre Gen Z, ale aj pre ďalšie generácie.

 nextlevel@monkeymedia.sk  

   +421 910 954 999

© MONKEYMEDIA 2022


 nextlevel@monkeymedia.sk      +421 910 954 999 © MONKEYMEDIA 2022
0:00
0:00