Blog


čo je to branding

Čo je to branding a prečo je dôležitý pre vašu značku?

Ak vlastníte spoločnosť alebo značku, s veľkou pravdepodobnosťou ste sa už stretli so slovom branding. Ak neviete, čo tento pojem znamená alebo prečo je pre vás dôležitý, ste na správnom mieste. V dnešnom článku si povieme viac nielen o tom, čo vlastne branding je, ale aj o tom, ako vám dokáže pomôcť.

Čo je branding?

Na to, aby ste mohli pochopiť, čo je branding, musíte najprv zistiť, čo je to značka. Kým v minulosti tento pojem predstavoval označenie produktu alebo firmy, dnes ide o identitu spoločnosti a jej prezentáciu

To v praxi znamená, že značka už dávno nie je len logo, písmo či farebné zoskupenie, ale aj celková prezentácia spoločnosti, jej ponuka a povesť.

V dnešnej dobe je značka charakteristická viacerými vlastnosťami:

  • je všeobecne známa,
  • identifikuje spoločnosť,
  • výrazne sa odlišuje od konkurencie.

Branding sa úzko spája so samotnou značkou. Ide o jej budovanie, posilňovanie a celkový marketing. Okrem toho sa stará o prepojenie značky s firemnou identitou a hodnotami spoločnosti.

čo je to branding

Branding známych značiek

Pre lepšie pochopenie si môžeme uviesť príklad. Vhodnou voľbou je značka Apple, ktorej branding je zameraný najmä na kvalitu produktu a nadčasový dizajn. Keď sa povie Apple, väčšine ako prvé napadnú práve vlastnosti, ktoré robia jej produkty kvalitnými a príťažlivými, ako napríklad inovácie, minimalistický vzhľad či vysoký výkon. V tomto prípade preto môžeme povedať, že marketing značky je úspešný.

Úspešný a dobrý branding však nemá len Apple, ale aj mnohé iné spoločnosti. K nim sa radí napríklad Google, Amazon, Coca-Cola, Microsoft či Disney. 

Všetky spomenuté a mnohé ďalšie úspešné značky zdieľajú jednu vlastnosť. Tou je jednoduchý názov, výrazné logo alebo ľahko identifikovateľná znelka, vďaka čomu si ich ľudia oveľa jednoduchšie zapamätajú.

čo je to branding

Dôležitosť brandingu

Aj napriek tomu, že mnohé značky branding prehliadajú, je dôležitý. Dôvodov, prečo je tomu tak, je rovno niekoľko. Tým hlavným je skutočnosť, že zákazníci si váš produkt alebo službu rýchlejšie a ľahšie zapamätajú. Kvalitný branding tak dokáže podporiť predaj a zvýšiť zisky.

Druhým dôvodom je kvalita a hodnota. Pre mnohých zákazníkov je značka dôležitou súčasťou samotného výrobku alebo služby, ktorá zaisťuje vysoký štandard. V jednoduchosti povedané, ak by ste niekomu poskytli dva rovnaké produkty, pričom jeden by bol od známej značky, väčšina si zvolí práve ten značkový, pretože si bude myslieť, že je kvalitnejší.

Postupným a dlhodobým budovaním značky môžete posilňovať vzťah so zákazníkmi či dokonca vytvoriť si veľkú základňu zákazníkov, ktorí sa k vám budú pravidelne vracať.

čo je to branding

Ako vám dokáže branding pomôcť?

Branding dokáže značke pomôcť v mnohých oblastiach. Viete prostredníctvom neho:

  • ukázať to, čo vás robí jedinečným,
  • zvýrazniť hodnotu produktov a služieb,
  • vybudovať si dobré meno,
  • stať sa rozpoznateľným,
  • upresniť základné princípy a hodnoty spoločnosti.

Rozdiel medzi marketingom a brandingom

Medzi brandingom a marketingom je niekoľko výrazných rozdielov. Marketing slúži najmä na ovplyvnenie potenciálnych zákazníkov ku kúpe produktu alebo služby. Na druhej strane, branding má na zákazníkov vplývať tak, aby sami uprednostňovali váš produkt aj v prípade, že je drahší ako konkurenčný.

Branding má, na rozdiel od marketingu, spôsobiť aj to, že zákazníci budú váš produkt cielene vyhľadávať.

Okrem marketingu si mnohí mýlia branding aj s firemnou identitou. A síce sú tieto dva pojmy veľmi úzko prepojené, nie sú to isté. Branding má pôsobiť na emócie a vybudovať u zákazníka dôveru. Firemná identita je skôr to, ako firma vplýva na zákazníka na prvý pohľad.

čo je to branding

Ako na úspešný branding?

Na to, aby bol branding úspešný, je dôležité, aby ste mysleli na niekoľko základných pravidiel, ktoré sa s ním spájajú.

Identifikujte, kto je vaším publikom

Predávate svoje produkty a služby dospievajúcim osobám alebo sa zameriavate skôr na dospelých a pracujúcich? Prípadne je váš produkt špecifický pre určitú oblasť? Dopredu zistite, kto nakupuje vaše produkty a služby, aby ste mohli správne nastaviť svoju stratégiu aj tone of voice. Ak totižto nebudete publikum poznať, môže sa stať, že vaša snaha vyjde nazmar.

Myslite na tone of voice

Ak chcete, aby zákazníci považovali vašu značku za dôveryhodnú, musíte používať určitý tone of voice, čiže spôsob komunikácie so zákazníkmi. Sami si môžete zvoliť, či bude vaša značka charakteristická vtipným a voľným prístupom, alebo skôr formálnym a vážnym. Pri výbere tone of voice berte do úvahy vaše publikum (mladšiemu publiku môžete tykať, staršie spravidla očakáva vykanie) a to, čo predávate.

čo je to branding

Vyberte správny názov firmy

Tie najznámejšie značky, ktoré si ľudia pamätajú a dokážu ich spoznať v priebehu niekoľkých sekúnd, majú spravidla jednoduché a zvučné mená. Pri vymýšľaní názvu svojej firmy sa preto vyhnite príliš dlhým menám, ktoré by ľudia nevedeli ani len vysloviť, nie ešte si zapamätať.

Dbajte na výber farieb a písma

Farby a písmo, ktoré vyberiete, budú nielen súčasťou loga, ale taktiež vašej webovej stránky, sociálnych sietí, vizitiek a ďalších detailov. Správna kombinácia farieb a písma dokáže u zákazníkov vyvolať príjemný pocit a odlíšiť vás od konkurencie

Ak by ste nevedeli, ktorá z farieb je pre vaše podnikanie ideálna, vyskúšajte si naštudovať psychológiu farieb. Zistite, ako jednotlivé odtiene pôsobia na človeka a či budú vedieť podporiť predaj vašich služieb alebo produktov.

čo je to branding

Správny branding aj pre vašu značku

Branding je dôležitý pre každú značku. Ak ste nad ním doteraz nerozmýšľali, je čas, aby ste tak urobili. Na začiatok identifikujte svoje publikum, nezabúdajte na tone of voice, dbajte na správny výber farieb aj písma a uvidíte, že vaša spoločnosť bude dosahovať oveľa lepšie výsledky.

Nemáte na branding čas? Veľmi radi vám s ním pomôžeme. Stačí nás kontaktovať.

 nextlevel@monkeymedia.sk  

   +421 910 954 999

© MONKEYMEDIA 2022


 nextlevel@monkeymedia.sk      +421 910 954 999 © MONKEYMEDIA 2022
0:00
0:00