
Copywriting, ktorý predáva: Tieto základné princípy musíte poznať
Takže máte úplne úžasný produkt. Predávate najlepšiu službu vo vesmíre. Vytvorili ste niečo jedinečné. Teraz však prichádza tá ťažšia úloha – povedať o tom všetkým. A práve tu nastupuje do marketingového vlaku copywriting. Čo je copywriting a ako vám môže pomôcť pri predávaní? To sa dozviete v tomto článku.
Čo je copywriting a čo robí copywriter?
Copywriting je jedno z tých slovíčok, ktorým mnohí nerozumejú. Hell, veď niektorí ho ani nevedia napísať.
POZOR: Nie je to copyrighting. Ani copywrighting. Dokonca ani copyright. Správne sa to píše copywriting.
Pokiaľ si tento termín rozdelíme, získame anglické copy a writing, a teda písanie predajných textov. V skratke. Dnes, keď už o tomto odvetví hovoríme, máme na mysli digitálnu formu textov. Avšak prvotná myšlienka bola offline – v letákoch, časopisoch, brožúrach.
Ani si to neuvedomujete a s copywritingom sa denne stretávate. Idete si objednať boxerky s tým roztomilým avokádkom (nesúdime) alebo novú kabelku Hello Kitty a je tam. Alebo lustrujete stránky marketingových agentúr. Prípadne dokonca surfujete na Facebooku a zovšadiaľ na vás vybiehajú príspevky.
Vidíte teda, že predajné texty sú dôležité. Vplývajú na potenciálneho kupujúceho a pokiaľ sú zlé, nekvalitné, písané na kolene alebo nebodaj s chybami (Au!), ľudí môžu odradiť.
A aj to je dôvod, prečo existujú copywriteri. Copywriter sa venuje písaniu takýchto textov. Má skill, má cit a vie nasmerovať ľudí tam, kam chce. A kam chcete vy.
Možno si teraz hovoríte, že to zvládne každý. Veď je tu teraz ešte aj ChatGPT, tak prečo využívať naozajstných ľudí?
ZAUJÍMAVÉ: Podľa ChatGPT: „Ľudský copywriter má schopnosť pridávať emócie, tvorivosť a osobný dotyk do textov, čo môže zvýšiť ich účinnosť vo vytváraní emocionálnych pripútavých (*to čo je, AI?) kampaní.“
Pravdou je, že kvalitný copywriter vie texty napísať tak, aby skutočne fungovali a vie to urobiť oveľa rýchlejšie ako vy. A neklamme si – drvivá väčšina ľudí na predajné texty jednoducho nemá čas. Vždy sú tu nejaké objednávky, nejaké faktúry, porady, pracovné cesty.
Pokiaľ to však chcete skúsiť na vlastnú päsť, dodržiavajte tieto základné princípy.
Aké sú základné princípy pre kvalitný copywriting?
Ako napísať kvalitné texty, prečo je to dôležité a dokážete to aj vy?
Poznajte cieľovú skupinu
Ok. Najprv je potrebné vedieť, pre koho idete písať. Rozdielne predajné texty budú určené pre rybárov 60+ a pre dospievajúce dievčatá hľadajúce broskyňový lesk na pery. Logické, nie?
Venujte dostatok času definovaniu vašej cieľovky. Kto sú? Čo ich zaujíma? Ktorí ľudia od vás v súčasnosti nakupujú najviac? Čo od vás potrebujú?
Ak neviete, opýtajte sa ich. Vytvorte formulár a za vyplnenie ponúknite zľavu. Prípadne požiadajte o pomoc expertov, ktorí vám vytvoria profil ideálneho zákazníka.
Povedzte, čo chcete
Pokiaľ už viete, komu idete písať, musíte vedieť odpoveď na ďalšiu otázku: „Čo chcem, aby čitateľ urobil?“
Chcete, aby sa dozvedel viac o vašej novej službe? Je cieľom to, aby sa začal zaujímať o váš produkt? Alebo mu chcete iba priniesť informácie a pridanú hodnotu?
Nech už je to čokoľvek, povedzte mu, čo vlastne chcete. Čitateľa veďte za ruku, premyslite si jeho cestu a doveďte ho do cieľa.
V jednoduchosti je krása
Zo skúsenosti vieme, že ak si chce niekto svoje texty napísať sám, často je to zložité, pridlhé, krkolomné, nudné. Začiatočník alebo amatér ľahko skĺzne do hlbokých vôd a to, čo sa začalo pri recepte na pečené buchty často končí pri návode na domácu atómovú bombu.
V jednoduchosti je krása. Pamätajte na to, že váš zákazník pravdepodobne nie je expertom na tematiku. Preto píšte tak, aby tomu porozumel každý. Stručne, ale jasne a výstižne. Vyhýbajte sa nekonečným vetám. Rozdeľte text na odseky. Používajte nadpisy a tučné písmo. Obrázky, zoznamy. Presne tak, ako v tomto článku.
TIP: Pravda, ak je čitateľ expertom, text tomu prispôsobte. Aj preto je dôležité vedieť, komu a čo idete písať.
Kvalita, kvalita, kvalita
Ľudia si myslia, že je copywriting iba o gramatike, pravopise a štylistike. Nemajú pravdu, ale áno, je to tak.
Je nielen o tom. Ale aj o kvalite z hľadiska optimalizácie pre vyhľadávače. SEO copywriting je ďalším levelom „normálneho“ copywritingu. SEO copywriting je písaný tak, aby zodpovedal aktuálnym kritériám optimalizácii.
To môže znamenať napríklad:
- správne určené kľúčové slová
- ich správna implementácia do nadpisov a do textu
- prelinkovania
- meta tagy
- mnoho iného
Text teda musí byť kvalitný nielen pre ľudí, ale aj pre robotov, ktorí weby prehľadávajú. Pokiaľ budete písať texty, ktoré budú orientované na splnenie SEO kritérií, váš web sa môže zobrazovať vo vyhľadávačoch vyššie. To sa rovná viac predajov a viac peňazí. Ka-ching.
TIP: Hľadáte kopec inšpirácie na kvalitné články? Prečítajte si náš blog.
Môže byť copywriterom každý?
Aj keď sa môže zdať, že copywriterom môže byť každý a pri nekonečne dlhom čase dokáže aj opica napísať lepšie predajné texty ako dnešný copywriter, nie je to pravda. Ani spisovateľom alebo spevákom nemôže byť každý. Verte, skúšali sme (hlavne to spievanie – nepýtajte sa).
Tí najlepší copywriteri sa copywritingu venujú už dlhé roky. Ide im automaticky, na písanie majú cit a dokážu pochopiť vaše publikum. Vedia, čo chce a ako im to dať. Poznajú všetky tie otravné pravopisné pravidlá a výnimky.
Vy nemusíte. Copywriter vám napíše kvalitné predajné texty, zatiaľ čo vy sa môžete naplno venovať svojmu podnikaniu. WIN-WIN.
Ak máte záujem o copywriting, neváhajte a kontaktujte nás.
![]() |
![]() |
© MONKEYMEDIA 2022 |
---|---|---|