farby v marketingu

Farby v marketingu a ich vplyv na rozhodovanie klienta

Milujeme ich vo všetkých podobách. Kde sú farby, tam je i život. Farby dokážu rozjasniť, vniesť do vecí elán, ale tiež ich utlmiť, spraviť ich akési “vznešenejšie”. To, ako marketéri pracujú so základnými farbami pri plánovaní reklamy a brandu značky, sa dozviete v tomto článku. 

Červená

Farba vášne. Kedysi mužská, dnes sa spája prevažne so ženami. Symbolizuje romantiku a lásku, ale tiež agresivitu a impulz dobíjania. Je to teplá, typicky letná alebo jesenná farba. Červená vzbudzuje v ľuďoch dojem napätia, nabáda ich k činu. Zvyšuje krvný tlak a podporuje chuť do jedla. Možno preto sa s ňou často stretneme v logách slávnych fastfoodových reťazcov. Tradične v kombinácii so žltou. 

Zelená

Zelená je farba nádeje a optimizmu. Takže keď sedíte v Starbucks, vlastne tým hovoríte, že máte na saláme a všetko bude OK. Je to sekundárna farba, čo znamená, že vzniká zmiešaním dvoch primárnych farieb. V tomto prípade žltej a modrej. Zelenú vo svojom logu alebo celkovom brande využívajú najčastejšie kaviarne, čajovne, či masážne centrá. Skrátka, zelenú nájdete všade tam, kam si chodia ľudia odpočinúť. 

Modrá

Hoci je modrá studená farba a spája sa nám so zimným obdobím, symbolizuje nehu, dôveru, pokoru a stabilitu. Na navodenie pocitu bezpečia ju používajú značky ako Facebook, Twitter, ČSOB, či Tatra Banka. Treba však myslieť na to, že nie je odtieň ako odtieň. Zatiaľ čo tmavomodrá predstavuje hlboké zamyslenie, serióznosť a pokoj, belasá je farbou vzpruhy a radosti. Značky tieto miniatúrne rozdiely dobre poznajú. Dávajú si záležať, aby zvolili ten správny odtieň modrej, ktorý bude vystihovať ich filozofiu. 

Neobmedzený mix možností

Na svete existujú ďalšie desiatky farieb a stovky ich odtieňov. Vybrať si ten správny nie je vôbec jednoduché. To, čo platí pre jednu značku, nemusí platiť pre druhú. Práve preto sa veľké korporácie pri návrhu firemnej identity radia so skúsenými marketérmi a psychológmi, ktorí dokážu namiešať dokonalú farbu vzbudzujúcu správne pocity. Okrem vyššie spomínaných farieb patrí k obľúbeným farbám v marketingu aj žltá, oranžová, fialová a neutíchajúcej obľube sa teší aj biela a čierna.