marketing v metaverse

Marketing v metaverse: Čisté bláznovstvo, alebo neďaleká budúcnosť?

O metaverse v poslednej dobe počujeme čoraz častejšie. Možno ste si aj vy všimli, že toto zázračné slovíčko sa na nás valí z každého rohu. A keď ho začínajú skloňovať aj také konzervatívne vnímané inštitúcie ako banky, je to asi jasný znak toho, že niečo na tejto veci bude. A tak som ju začal skúmať trochu podrobnejšie… 

Čo je to vlastne tá metaverse? Poučka hovorí, že ide o virtuálny svet, v ktorom vie človek robiť prakticky to isté ako v reálnom živote. Môže ísť na nákupy alebo stretnutie s kamarátmi. Dokáže ísť do banky či automobilového showroomu, kde si nakonfiguruje svoje nové auto. Metaverse však nie je hra. Ide o svet, ktorý beží v reálnom čase a nikdy sa nevypína. Tak ako skutočný život. To znie síce pekne, no ako si metaverse predstaviť v skutočnosti?

Taký bežný deň v metaverse 

Vízie odborníkov, ktorí sa venujú problematike metaverse, vyzerajú asi nejako takto. Ráno vstanete z postele, nasadíte si na hlavu virtuálnu realitu a tým sa automaticky dostanete do metaverse. Môžete ísť do obchodu, kde si objednáte nejaké potraviny. Následne si vybavíte veci v banke, navštívite svojho mobilného operátora a pôjdete na kávu s kamošmi. Celý čas sa pohybujete v určitom namodelovanom svete, ako keby ste hrali nejakú hru. 

marketing v metaverse

Avšak, jednotlivé prvky tohto virtuálneho sveta sú prepojené s realitou. Keď pôjdete do metaverse predajne mobilného operátora, zaplatíte tam svojimi peniazmi a reálne si kúpite nejaký balíček služieb. Ak si objednáte potraviny v metaverse, kuriér vám ich donesie domov v reálnom svete. Teda, žijete plnohodnotný život, no pritom stále sedíte doma na gauči. Respektíve, v metaverse viete navštíviť aj fitness centrum a zacvičiť si. Večer virtuálnu realitu zložíte z hlavy a pôjdete spať. Znie to bláznivo, však? Nuž, aj takto môže vyzerať budúcnosť nás všetkých. 

Má metaverse budúcnosť? 

Hoci starší ľudia pri pomyslení na metaverse len neveriacky krútia hlavou a dúfajú, že niečo takéto nikdy nebude naplno fungovať, mladá generácia je z nej nadšená. O tom, že metaverse nie je len nejaký výkrik do tmy a jej budúcnosť zrejme bude dosť zaujímavá, hovoria aj prebiehajúce investície. 

Určite ste zachytili, že Mark Zuckerberg do metaverse investuje desiatky miliónov dolárov. Venujú sa jej najznámejšie značky oblečenia, napríklad Gucci či Vans. A zapájajú sa do nej taktiež slovenské banky a ďalšie inštitúcie. Kým doteraz boli metaverse projekty vnímané hlavne ako hry (Roblox, Sandbox a podobne), zainteresované spoločnosti sa snažia o to, aby bola metaverse považovaná za paralelný svet k tomu reálnemu, nie za nejakú hru Ako bude vyzerať v budúcnosti a aké možnosti prinesie, zatiaľ nevieme. Jedno je však isté. Môžeme očakávať naozaj veľké veci. 

A čo ten marketing v metaverse? 

Keď už vieme, čo si vlastne pod pojmom metaverse predstaviť, pozrime sa na to, aký význam bude zohrávať z hľadiska marketingu. Je jasné, že keď sa mnohí ľudia presunú z reálneho sveta do metaverse, billboardy pri cestách rýchlo stratia svoju efektivitu. Veľká časť offline, ale aj online marketingových aktivít sa presunie práve do virtuálnej reality. Pritom, nejde o žiadnu vzdialenú budúcnosť. Niektorým značkám pomáha metaverse rásť už dnes. 

marketing v metaverse

Skvelým príkladom je známy výrobca tenisiek a oblečenia Vans, ktorý je úzko prepojený so skateboardingom. Jeho marketingový tím sa rozhodol spraviť husársky kúsok. V platforme Roblox, ktorá je akousi demo verziou metaverse, si nechal Vans vytvoriť virtuálny skatepark, v ktorom si môžu používatelia trénovať rozličné triky. Výsledok? Tento skatepark doteraz navštívilo už viac ako 48 000 000 ľudí. To nepotrebuje špeciálny komentár. 

Marketing sa dá v metaverse robiť mnohými spôsobmi. Značky si môžu vytvárať vlastné predajne, billboardy, prípadne rozličné interaktívne zábavky pre používateľov. Možností je skutočne veľa. 

Môžete aj vy vstúpiť do metaverse? 

Ako ukazuje Vans spolu s mnohými inými značkami, marketing v metaverse sa dá naplno využívať aj dnes. A to aj napriek tomu, že je stále v akejsi pokusnej fáze. Zapojiť sa do neho môže skutočne každý. Napríklad, viete sa zaregistrovať do platforiem ako Roblox alebo Sandbox a nájsť spôsoby, ako v nich spropagovať vašu značku. Prípadne, dokážete sa spojiť priamo s vývojármi zaujímavých metaverse projektov a nechať si svoju firmu implementovať do ich virtuálneho sveta. 

Marketing v metaverse má veľký potenciál najmä v prípade, že vaša cieľová skupina má vek 13 – 35 rokov. Podľa expertov z Vans je metaverse najlepším miestom, kde robiť brand-awareness kampane pre túto cieľovku. Samozrejme, toto platí pre zahraničné trhy, predovšetkým, pre Ameriku, kde metaverse pre väčšinu mladých ľudí nie je ničím cudzím. Zrejme však ešte chvíľku potrvá, kým sa dostane naplno aj do Európy a na Slovensko. V každom prípade, nápad je to skutočne fascinujúci a mňa samotného zaujíma, ako sa bude celá metaverse ďalej vyvíjať v budúcnosti.