
Rýchlosť webu: Prečo je tak dôležitá a ako ju zlepšiť?
Rýchlosť webu je kľúčovým faktorom pre úspech vášho podnikania. Priamo ovplyvňuje nielen spokojnosť zákazníka, ale taktiež pozíciu vo vyhľadávačoch a mnohé ďalšie aspekty. Zistili ste, že je váš web pomalý a neviete, čo s tým urobiť? Pripravili sme si niekoľko tipov, ktoré vám pomôžu.
Čo je rýchlosť webovej stránky?
Rýchlosť načítania je parameter, ktorý vám ukazuje, za aký čas sa dokáže váš web načítať a kompletne zobraziť. Platí, že stránky, ktoré sa načítavajú pomaly, zvyčajne používateľov po pár sekundách odradia. Namiesto toho, aby čakali, prejdú radšej ku konkurencii, ktorej web sa zobrazí takmer hneď po kliknutí naň.
Nároky na rýchlosť načítania sa každým rokom zvyšujú. V roku 2024 Google odporúča čas kratší ako dve sekundy. Ak je dlhší, zákazníci strácajú záujem a vyhľadávač tlačí stránku na nižšie pozície.
Ako sa dá skontrolovať rýchlosť vášho webu?
Rýchlosť webu si viete skontrolovať viacerými spôsobmi. V súčasnosti existujú mnohé nástroje, ktoré vám vytvoria report so základnými informáciami úplne zadarmo. K tým najpopulárnejším patria:
- Google PageSpeed Insights – užitočný nástroj priamo od Google. Po zadaní webovej stránky vám skontroluje viaceré metriky a spolu s diagnózou ponúkne aj tipy, čo zlepšiť.
- GTMetrix – funguje veľmi podobne ako Google PageSpeed Insights s tým rozdielom, že vám poskytne dodatočné a podrobnejšie informácie. Menšou nevýhodou je to, že na získanie jednotlivých údajov si musíte vytvoriť používateľský účet.
- Pingdom – ďalší populárny a spoľahlivý nástroj, ktorý za vás zistí podrobné informácie o rýchlosti a poradí vám, čo zlepšiť.
- Dareboost – vybrať by ste si ho mali vtedy, keď chcete ísť viac do hĺbky a webovým stránkam rozumiete na odbornej úrovni. V inom prípade vám bude zbytočný.
Čo všetko ovplyvňuje rýchlosť webu?
Rýchlosť webu ovplyvňuje veľa faktorov. Spravidla ide o:
- Veľkosť súborov – čím je súbor väčší, tým dlhšie bude trvať, kým sa načíta. Webové stránky s množstvom obrázkov a videí majú preto tendenciu byť pomalšie.
- Počet súborov – ak je na webovej stránke veľa obrázkov, celkový počet dát, ktoré sa musia stiahnuť, aby sa vám zobrazila, je vyšší ako na jednoduchom webe, kde prevláda text. Jej načítanie sa preto môže predĺžiť.
- Typ súboru – rýchlosť môže ovplyvňovať aj to, aké typy súborov sa na webovej stránke nachádzajú. Napríklad niektoré z nich si pred zobrazením vyžadujú dodatočné spracovanie zo strany servera. Ide tak o krok navyše, ktorý predlžuje čakanie používateľa.
- Čas odozvy servera – pomalý čas odozvy servera zvyčajne vedie k oneskoreniu pri sťahovaní veľkých súborov. Načítanie webu je preto spomalené a používateľ musí dlho čakať.
- Kompatibilita s prehliadačom – prehliadače používajú na zobrazenie webových stránok rôzne technológie. Každý z nich má pritom svoj vlastný súbor funkcií a obmedzení, kvôli ktorým sa môže stať, že niektoré súbory nenačíta správne, prípadne sa mu to vôbec nepodarí.
- Latencia siete – ide o množstvo času potrebného na prenos informácií cez sieť. Dlhšie latencie v praxi znamenajú, že pripojenie používateľa k internetu je pomalšie a načítanie webu dlhšie.
- Vyrovnávacia pamäť – prehliadače ukladajú webové stránky do vyrovnávacej pamäte. Vďaka tomu ich pri každej návšteve nemusia sťahovať znova. Takýmto spôsobom sa zrýchľuje celý proces načítania a zvyšuje sa spokojnosť používateľa.
Prečo je rýchlosť webu dôležitá?
Rýchlosť webových stránok je v modernej dobe kľúčová hneď z niekoľkých dôvodov:
Spokojnosť používateľov
Ľudia dnes nemajú čas sedieť hodiny pred počítačom a čakať, kým sa im načítajú jednotlivé webové stránky. Po tom, ako na nejakú kliknú, chcú, aby sa im zobrazila okamžite. Ideálne do dvoch až troch sekúnd. Ak sa tak nestane, odchádzajú z nej.
Túto skutočnosť potvrdzujú aj štatistiky. Podľa nich web, ktorý sa nenačíta do 3 sekúnd, opustí až 40 % používateľov.
Okrem toho, že z dôvodu pomalej stránky môžete stratiť potenciálnych zákazníkov, pôsobíte taktiež nedôveryhodne. Bežný používateľ internetu totižto predpokladá, že rýchly web je bezpečný a profesionálny. Bez akýchkoľvek problémov si ho celý prejde a rád sa naň vráti.
Konverzie
Konverzia, čiže dosiahnutie želaného cieľa návštevníkom webu, sa úzko spája so spokojnosťou používateľov.
Keď sú používatelia spokojní s rýchlosťou načítania, je veľká pravdepodobnosť, že na webe, resp. e-shope zostanú a niečo si kúpia.
Podľa spoločnosti Google môže už jednosekundové zlepšenie rýchlosti zvýšiť konverzie u používateľov mobilov o 27 %. A keďže viac ako 70 % zákazníkov nakupuje práve cez toto zariadenie, zrýchlenie webu vám môže priniesť skvelé výsledky.
Opakovaný nákup
Väčšina používateľov, ktorá je spokojná s rýchlosťou načítania webu, sa k vám vráti. Vie, že sa na vás môže kedykoľvek spoľahnúť a že jej nákup nebude trvať príliš dlho. Takto si jednoducho rozšírite základňu lojálnych zákazníkov, na ktorú budete môcť cieliť svoje marketingové aktivity.
Hodnotenie webovej stránky
Google penalizuje pomalé weby tým, že ich vo výsledkoch vyhľadávania zobrazuje na nižších priečkach. To má veľký vplyv na úspech vášho podnikania, pretože zákazníci pri nákupe spravidla klikajú na prvé stránky. Len málokto z nich prejde nižšie a vyberie si e-shop na desiatom alebo pätnástom mieste.
Ako zlepšiť rýchlosť webu?
Všimli ste si, že sa váš web načítava príliš dlho? Na nič zbytočne nečakajte a problém začnite riešiť čo najskôr. Možností, ako na to, je viacero.
- Optimalizujte súbory – obrázky a videá komplikujú rýchlosť webu najviac. Práve preto by ste mali začať práve s nimi. Ak je to možné, zmenšite ich alebo využite moderné formáty, ako napríklad .webp. Tie znížia veľkosť súboru bez straty jeho kvality.
- Urobte si poriadok v pluginoch – veľký počet pluginov sa na prvý pohľad môže zdať vysoko praktický a efektívny. Pravdou je však presný opak. Web sa kvôli tomu výrazne spomaľuje. Prezrite si preto zoznam pluginov a tie, ktoré využívate minimálne, odinštalujte.
- Umožnite ukladanie do vyrovnávacej pamäte prehliadača – používateľ tak nebude musieť pri každej návšteve sťahovať všetky súbory odznova, vďaka čomu sa mu web načíta oveľa rýchlejšie.
- Optimalizujte presmerovania – presmerovania sú síce potrebné, no keď ich je príliš veľa, môžu web spomaliť. Zistite teda, ktoré z nich sa dajú odstrániť, a tie, ktoré musia zostať, skontrolujte.
- Aktualizujte hosting – ak ste si pri vzniku stránky vybrali najlacnejší hosting a ešte ste ho nevymenili za lepší a výkonnejší, urobte tak teraz. Základné typy hostingov sú ideálne v začiatkoch, keď weby nemajú veľa návštevníkov. Neskôr, pri vyššej návštevnosti, nemusia stíhať, kvôli čomu spomaľujú načítanie.
- Web pravidelne kontrolujte – nezabúdajte, že aj keď sa vám web podarí zrýchliť, vaša práca neskončila. Stránku musíte v pravidelných intervaloch kontrolovať a prichádzať s novými riešeniami, ktoré čas jej načítania skrátia o ďalšie mikrosekundy.
Rýchlosť webu neberte na ľahkú váhu
Rýchlosť webu je faktor, ktorý výrazne ovplyvňuje vaše podnikanie. V žiadnom prípade by ste ho preto nemali brať na ľahkú váhu. Stránku pravidelne kontrolujte a zistite, čo by ste mohli zlepšiť.
Mnohé úkony zvládnete aj sami a pri tých komplikovanejších sa neváhajte obrátiť na odborníkov. V Monkeymedia vytvárame rýchle a funkčné weby, ktoré vám pomôžu uspieť!
![]() |
![]() |
© MONKEYMEDIA 2022 |
---|---|---|