Vyhrajte záujem publika s Guerrilla marketingom

Presýtenosť reklamou, či je reč o offline alebo online komunikácii, je posledné roky citeľná na všetkých frontoch. Ľudia sa už tak zvyknutí na vyskakujúce bannery, reklamné spoty trvajúce dlhšie ako samotný program, billboardy na každom kroku, že si reklamu ani nevšímajú. Značky a marketéri v tak obrovskom konkurenčnom prostredí zvádzajú boj o pozornosť diváka. Musia prísť s niečím kreatívnym, nekonvenčným, nevídaným, šokujúcim, ba priam až drzým. S niečím, čo vyvolá záujem a vyprovokuje reakciu publika. 

A vtedy prichádza na scénu Guerrilla marketing, v našich končinách relatívne nová vlna marketingovej komunikácie, ktorú vystihujú všetky prívlastky spomínané vyššie. Zároveň sa táto stratégia pokladá za veľmi efektívnu, vzhľadom na pomer investícia vs. výsledky.

Kde sa vzal Guerilla marketing?

Pojem Guerrilla marketing vytvoril Jay Conrad Levinson v roku 1984 a je inšpirovaný vojenským výrazom “guerrilla warfare”, ktorý v preklade znamená partizánsky boj. Slovo guerrilla v španielčine znamená „partizán“, Guerrilla marketing teda môžeme voľne preložiť ako “partizánsky marketing”.

Guerrilla označuje netaktickú, voľne organizovanú armádu partizánov, ktorí bojujú proti väčšej, organizovanej sile. V partizánskych vojnách bojovali prevažne civilisti, využívajúci prvky ako sabotáž, moment prekvapenia a nepredvídateľné nájazdy. V prenesenom význame podľa Levinsona môžeme vidieť asociáciu s menšími firmami s nižším marketingovým budgetom, ktoré sa musia obracať a využívať “finty”, aby v sledovanosti tromfli etablované spoločnosti s obrovským rozpočtom na komunikáciu.

Guerrilla marketing je inšpirovaný spomínanými “partizánskymi praktikami” a využíva ich na zasiahnutie publika. Mieri na cieľovú skupinu v nečakanom momente v bežných situáciách spôsobom, aby sa o ňom hovorilo a dostal sa do širokého povedomia. Dalo by sa povedať, že Guerrilla marketing robíme preto, aby sa stal virálnym.

„Keď to nie je hodné novín, nie je to Guerrilla.“ – Drew Neisser, CEO Renegade Marketing

Keď všetky taktiky zlyhajú

Hlavným cieľom je vyvolať v divákovi emóciu, zvedavosť, ideálne vryť sa hlboko do jeho pamäte. Úspešná guerilla kampaň má spustiť u cieľového publika diskusiu o značke a produkte a vzbudiť túžbu dostať viac informácii. Jedným z ďalších znakov guerilla marketingu je maximálny možný dosah za minimálne náklady. V tejto stratégii je dôležitý najmä dobrý kreatívny nápad, šikovné prevedenie, a tiež pochopenie cieľovej skupiny. Najradšej ju využívajú najmä menšie firmy a startupy s obmedzeným marketingovým rozpočtom.

Zahraničné guerrilla kampane na inšpiráciu

McDonald’s

Foto – Instagram

Nike

Foto – Instagram

Apple

Foto – Instagram

Cukríky POLO

Foto – Instagram

Netflix

Jeep

Aj keď v zahraničí je Guerrilla marketing už dávno zaužívaná technika, u nás je ešte stále novinkou. Ako vidíte úspešne funguje v “offline” reálnom svete ako aj v online. Pre firmy na Slovensku je ideálny čas, aby začali experimentovať a vyskúšali guerilla stratégiu, ktorá sa na západe teší veľkej obľube. My v Monkeymedia vám v tomto smere radi pomôžeme, poradíme a vymyslíme vašej značke kampaň, ktorá vašu cieľovku dostane do kolien. Guerrilla marketing nie je o vedení vojny, ide o to vyhrať v momente prekvapenia!