
Tajná sila farieb: Ako ovplyvniť zákazníka cez grafický dizajn
Farby sú neodmysliteľnou súčasťou nášho každodenného života. V grafickom dizajne sú dokonca ešte dôležitejšie – ovplyvňujú, ako značky vnímame, či si ich zapamätáme a aké emócie v nás vyvolávajú.
Rada by som Vám túto tému priblížila trošku zábavnejšie a praktickejšie. Oslovila som našich dizajnérov Simona a Mária. Chalani nám porozprávali nielen o tom, ako farby fungujú, ale pridali aj zopár zaujímavých príkladov zo svojej práce. Uvar si kávu, pohodlne sa usaď a poď sa spolu s nami pozrieť, akú moc majú farby!
Myslíš si, že psychológia farieb je v grafickom dizajne kľúčom k úspechu?
Simon:
„Rozhodne áno.. môže to na prvú pôsobiť, že je to jedno a čo je pekné, to funguje, ale nie je to celkom tak. Farby v dizajne na ľudí pôsobia v prvom rade tak, že o tom zákazník často vôbec nevie, a vplýva to na celkový dojem niekde v pozadí ľudského vnímania, proste podvedome. Vieš si vôbec predstaviť, že by McDonald’s používal inú paletu ako červenú a žltú? … Nie…nevieš. A ak áno, je to desivá predstava 😀 Kľúčom k úspechu je vždy vedieť, čo robíš, pre koho a aká je cieľovka. Od toho sa potom odvíja tvoj úspech, a to nie len pri výbere farieb.“
Mário:
„Farbami vieme odkomunikovať to, čo slovami často nedokážeme. Napríklad pri brandovej identite sa farby spolupodieľajú na vytváraní charakteru produktu a interpretujú výraz značky, ktorý chceme ľuďom predať. Správnymi postupmi pri voľbe farebných paliet dokážeme značku odlíšiť, pozdvihnúť, zvýrazniť jej unikátnosť a zosilniť celkovú emóciu, čím sa stáva značka/produkt atraktívnejším a zrozumiteľnejším pre verejnosť. Pri voľbe farieb sa vždy zameriavame na to, aby produkt pôsobil moderne, nadčasovo a mal schopnosť zasiahnuť to správne publikum.“
Ktoré farby podľa teba najlepšie fungujú na vytváranie emocionálnej odozvy u zákazníka a prečo?
Simon:
„Záleží… existujú nejaké pravidlá, ako farby pôsobia na ľudí a aké pocity v nich vyvolávajú. Napríklad: červená farba v ľuďoch vyvoláva dojem sily, energie, vzrušenia či lásky. Modrá v ľuďoch vyvoláva dojem dôvery, pokoja, lojálnosti. Zelená pripomína prírodu, čerstvosť, kvalitu a podobne. Ale je tu jedno veľké ALE… v dnešnej dobe je veľmi vítané a zaujímavé tieto pravidlá porušovať a vyvolávať v ľuďoch pocity pri produktoch a službách, kde by si to nečakal, a používať farby tak aby sa to spolu „bilo“. Znie to komplikovane.. ale prečo by si nemohol namiesto „nudnej modrej“ použiť oranžovú akcentovú farbu pre advokátsku kanceláriu?“
Mário:
„Môžu to byť farby, ktoré si zákazník spája s nejakými asociáciami. Na to, čo človek už dobre pozná, obvykle prichádza rýchlejšia a spontánnejšie reakcia. Zároveň sa snažíme vyhýbať zaužívaným stereotypom a pristupovať k emocionálnej odozve kreatívne. Radi prijímame výzvy, akým spôsobom sa dá odlíšiť od konkurencie a zároveň si zachovať zrozumiteľný imidž. Volíme preto radšej netradičné kombinácie alebo farby, ktoré majú nadčasový charakter.“
Existoval projekt, kde si musel experimentovať s netradičnými farebnými kombináciami? Ako to dopadlo?
Simon:
„Určite ich bolo niekoľko… Ale v čerstvej pamäti mám klienta Pharminfo, ktorý pôsobí v oblasti farmaceutiky. Z nejakého takého „laického“ alebo štandardného pohľadu by farmácia bola prezentovaná v typickom zelenom, modrom, prípadne žltom spektre. Záber tohto klienta je ale oveľa širší a zaujímavejší, netočí sa len okolo liekov a zdravotníctva. Pharminfo sa venuje registrácii a správe farmaceutických produktov. Následne informácie o nich sprístupňuje z centrálneho zdroja. Rozviedol som to trochu technickejšie, ale pointou je, že ich záber je skôr v technologickej sfére. Preto som sa rozhodol ich farebnú schému poňať úplne inak a ako ich akcentové farby som zvolil oranžovú a ružovú. Nesedí to? Nechám na vašom posúdení, či to funguje alebo nie 🙂 Fantázii sa medze nekladú a ja osobne som z výsledku tohto projektu nadšený.“
Mário:
„Predtým, ako sa rozhodneme danú paletu farieb použiť, musíme si byť 100% istý, že táto voľba bude fungovať a vo výsledku tieto experimenty budú vyzerajú dobre. Pri klientoch sa nepúšťame do experimentoch, pri ktorých by sme si chceli len skúsiť, ako to bude vyzerať. Zároveň to, čo niekto môže považovať za netradičné, je pre nás dizajnérov niečo, čo sme si všimli inde a dobre to funguje.“
Existujú nejaké časté chyby, ktoré firmy robia pri používaní farieb vo svojom vizuálnom štýle?
Simon:
„Je ich niekoľko… 🙂 Nikdy nie je dobré, keď má klient predstavu o farebnej schéme pre svoju značku, ktorá sa odvíja od niečoho ako „ja mám ale veľmi rád ružovú farbu“. Vždy, keď je to možné, snažím sa vyjsť v ústrety aj týmto prípadom, ale niekedy to žiaľ nejde a je to viac na škodu. Ďalšou veľkou chybou, a to nie len pri výbere farieb, je, že sa klient moc sústredí na svoju konkurenciu. Má pocit, že konkurencii to funguje, a preto, aby jeho podnikanie fungovalo rovnako dobre, musí použiť všetko, čo oni používajú… a teda aj farby. Za mňa zlý prístup. Od konkurencie sa môžeme inšpirovať, ale rozhodne sa na ňu nechceme podobať, práve naopak.“
Mário:
„Vo všeobecnosti by som povedal, že najčastejšou chybou firiem je zveriť vizuálnu komunikáciu značky začínajúcim amatérom. Môžete totiž mať ten najlepší produkt, kvalitný biznis plán, manažment a vynikajúce referencie, ale ak máte amatérsky dizajn, je vysoká pravdepodobnosť, že aj vás budú ľudia považovať za amatérov. Toto platí hlavne pri začínajúcich značkách, ktoré sa potrebujú presadiť a upevniť svoje miesto na trhu. Kvalitný grafický dizajn dokáže predať v podstate čokoľvek, pretože ako sa hovorí, “obal predáva”.
Farby majú v grafickom dizajne obrovskú moc. Správne použité farby dokážu značku povýšiť na úplne novú úroveň. Veríme, že pohľady našich dizajnérov vás inšpirujú k tvorbe odvážnych a jedinečných farebných kombinácií. Ak máte otázky alebo hľadáte odborné poradenstvo, neváhajte nás kontaktovať – radi vám pomôžeme s vašimi projektmi!
![]() |
![]() |
© MONKEYMEDIA 2022 |
---|---|---|