Blog


čo je brand archetyp

Čo je to brand archetyp a prečo by ste ho mali mať zadefinovaný?

Psychológia je oblasť, ktorá preniká do takmer každej sféry vrátane marketingu. Ak chcete byť úspešní a vedieť, čo zákazníkom poskytnúť, nesmiete ju ignorovať. Obzvlášť dôležité sú v rámci nej brand archetypy, ktoré vám zjednodušia plánovanie stratégie aj spôsob komunikácie značky. Čo je archetyp a ako s ním pracovať?

Čo je archetyp?

Na to, aby ste pochopili, čo sú brand archetypy, musíte najprv vedieť, čo znamenajú archetypy vo všeobecnosti. Podľa odborníkov ide o vrodené a dedičné vzorce nášho správania, hodnôt, túžob a motivácie. Na základe nich intuitívne, bez dlhšieho premýšľania, konáme alebo inklinujeme k určitým názorom.

Archetypy sú zaujímavé tým, že sú univerzálne. Vyskytujú sa vo všetkých kultúrach, spoločenstvách a náboženstvách. Sú súčasťou literatúry, umenia, psychológie aj marketingu. A práve v marketingu sa stretnete so slovným spojením brand archetyp.

Brand archetyp slúži ako nástroj na vytvorenie hlbšieho spojenia s vaším publikom. Veľmi jednoducho prostredníctvom neho zistíte, ako sa vaši zákazníci cítia a čo potrebujú. Vďaka tomu dokážete nastaviť branding a zvoliť správny tone of voice, ktorým vyrozprávate príbeh značky, poskytnete produkty a podporíte predaj.

Druhy archetypov

Archetyp nie je len jeden. Švajčiarsky psychológ Carl Jung identifkoval až 12 rôznych silných identít, ktorými vnímame svet okolo nás. Jeho archetypy následne vylepšila Carol S. Pearsonová, ktorá ich vo svojej knihe The Hero and the Outlaw: Building Extraordinary Brands Through the Power of Archetypes aplikovala na biznis a marketing.

Každý archetyp Carla Junga je charakteristický určitými vlastnosťami. Nižšie si ich všetky spomenieme.

brand archetyp význam

Tvorca

Označuje sa aj ako umelec alebo dizajnér. Známy je tým, že ľudí motivuje k tomu, aby boli viac ako on. Archetyp si zakladá na inováciách a kreatívnych, niekedy až netradičných riešeniach. Je originálny, vizionársky a veľmi individualistický. Značky, ktoré doň spadajú, sú Apple, Adobe, GoPro, Cannon a Youtube.

Vládca

Niekedy označovaný aj ako vodca. Archetyp je mocný, zodpovedný a preberá kontrolu. Snaží sa vytvárať exkluzivitu a pocit dominancie, sily a úspešnosti. Práve to je dôvod, prečo doň spadajú luxusné a drahé značky, ako napríklad Rolls Royce, Rolex, Hugo Boss alebo Mercedes.

Opatrovateľ

Známy aj ako služobník alebo matka. Pre tento archetyp je dôležitá starostlivosť o druhých, súcit a pomoc. Ďalej je taktiež charakteristický vysokou úrovňou empatie, pokoja a starostlivosti. Značky, ktoré sa vyznačujú práve týmto archetypom, sú Pampers, Volvo, Unicef a Johnson & Johnson.

Chlap od vedľa

Túžbou tohto archetypu je spojiť sa s ostatnými a zapadnúť do kolektívu. Medzi jeho charakteristické vlastnosti sa radí spoľahlivosť, pragmatickosť, vernosť a realistickosť. Okrem toho je známy aj tým, že ho využívajú hlavne cenovo dostupné značky, ako napríklad Tesco, Ikea, Ebay alebo Hornbach.

Klaun

Stretnúť sa môžete aj s označením šašo alebo zabávač. Na rozdiel od iných archetypov sa obáva nudy a z každého okamihu sa snaží vyťažiť maximum. Užíva si život, je hravý, zábavný, spoločenský a pozitívny. Zo známych značiek, ktoré k nemu inklinujú, môžeme spomenúť napríklad Skittles, M&M’s, Old Spice a Budweiser.

čo je brand archetyp

Milenec

V angličtine označovaný ako “lover”. Jeho cieľom je vytvoriť osobný a intímny vzťah. Zameriava sa na krásu, zmyselnosť a lásku. Pre ostatných sa snaží byť stále atraktívnejší a zaujímavejší. K značkám, ktoré tento archetyp využívajú, patria Victoria’s Secret, Ferrero Rocher, Chanel alebo Godiva.

Hrdina

Ide o silný a nebojácny archetyp, ktorý sa snaží zlepšiť svet. Niekedy môže byť mierne arogantný, no spravidla je čestný, inšpiratívny a odvážny. Pozorovať ho môžete na svetových značkách ako sú Nike, BMW, FedEx, Adidas alebo Snickers.

Kúzelník

Známy aj ako vizionár. Snaží sa dosiahnuť nemožné. Archetyp je charizmatický, nápaditý a idealistický. Hlásia sa k nemu značky ako Disney, Dyson, MAC Cosmetics alebo Polaroid.

Rebel

Archetyp, ktorý porušuje pravidlá, je slobodný a veci robí vždy inak. Medzi značky, ktoré ho využívajú, sa radia Uber, MTV, Harley-Davidson a Greenpeace.

Objaviteľ

Označovaný aj ako prieskumník. Nenávidí nudu a k spokojnosti potrebuje dobrodružstvo. Charakteristický je zvedavosťou a nezávislosťou. Inklinujú k nemu značky ako NASA, Jeep či National Geographic.

Mudrc

Archetyp je inteligentný, odborný, vplyvný a múdry. Neustále hľadá pravdu a má strach z klamstiev. K známym značkám, ktoré doň spadajú, patria Google, BBC alebo The Times.

Nevinný

Pozitívny, očarujúci a čestný archetyp, ktorý sa snaží robiť len dobré veci. Všimnúť si ho môžete v komunikácii značiek Dove, Coca-Cola alebo McDonald’s.

čo je brand archetyp

Ako zvoliť správny archetyp?

Vďaka správne zvolenému brand archetypu si ľudia vašu značku zamilujú a budú sa k vám veľmi radi vracať. Jeho výber však nie je tak jednoduchý, ako sa na prvý pohľad zdá. Ideálne je preto obrátiť sa na odborníkov so skúsenosťami.

Ak by ste však chceli archetyp značky predsa len zvoliť vy sami, do úvahy berte viacero faktorov. K nim sa radia hlavne zákazníci (vek, pohlavie, záujmy) a samotné produkty či služby, ktoré predávate.

Archetyp by ste mali vybrať tak, aby vám slúžil dlhšiu dobu. V prípade, že porastiete a nebude vám už vyhovovať, je ideálne nepristupovať k radikálnym zmenám. Novozvolený archetyp by mal byť podobný tomu predchádzajúcemu, aby zákazníci neboli zmätení.

Okrem toho pamätajte na to, že značka v určitých špecifických prípadoch nemusí mať len jeden archetyp. Mnohí pracujú s dvomi, či dokonca tromi. Takéto riešenie je výborné napríklad v situáciách, keď máte zákazníkov s veľmi odlišnými záujmami.

 nextlevel@monkeymedia.sk  

   +421 910 954 999

© MONKEYMEDIA 2022


 nextlevel@monkeymedia.sk      +421 910 954 999 © MONKEYMEDIA 2022