Na Google Analytics 4 musíte prejsť do 1. júla 2023: Aké novinky a možnosti prináša?
Ak prevádzkujete vlastný web, s najväčšou pravdepodobnosťou používate Google Analytics. Do 1. júla 2023 ešte funguje jeho staršia verzia Universal Analytics, ktorá bola na trhu dlhé roky. Od tohto dátumu už budú nové dáta zbierané len v najnovšej platforme Google Analytics 4, ktorá prináša viacero zmien a nových funkcií. Čo všetko by ste o nej mali vedieť?
Google Analytics 4 nie je až takou novinkou, do prevádzky bol oficiálne uvedený už v roku 2019 a bežal súbežne s pôvodným Universal Analytics. Mnohí majitelia a prevádzkovatelia webov už stihli medzičasom prejsť na GA4, niektorí však stále používajú UA. Tomu je však od 1. júla 2023 koniec. Universal Analytics totiž oficiálne končí. Čo to znamená v praxi?
Do svojho Universal Analytics účtu sa budete môcť klasicky prihlásiť aj od 1. júla 2023, avšak, už v ňom uvidíte len vaše historické dáta, nebudú sa do neho ďalej zaznamenávať nové údaje o návštevnosti. Tie uvidíte len v Google Analytics 4.
Nestihli ste si vytvoriť účet? Google ho vytvorí za vás
Vytvorenie nového Google Analytics 4 účtu je samo o sebe vcelku jednoduché, stačí si v Universal Analytics spustiť funkciu „Asistent nastavenia vlastníctva GA4“.
V prípade, že ste si GA4 účet nestihli vytvoriť a nakonfigurovať do 1. júla 2023, nič sa nedeje. Google vám ho totiž automaticky vytvorí za vás. Skopíruje pritom nastavenia z Universal Analytics. Avšak, keďže GA4 prináša niektoré nové funkcie a možnosti, nemusí sa vám automaticky nakonfigurovať úplne správne. Preto si nezabudnite skontrolovať, či sú v ňom jednotlivé parametre nastavené podľa vašich požiadaviek.
Naša rada: Ak sa v Google Analytics veľmi nevyznáte, nechajte si ho nastaviť a vyladiť profesionálmi. V tomto smere vám radi pomôžeme, stačí nás kontaktovať.
Novinky v Google Analytics 4
Google Analytics 4 využíva nový dátový model. Kým Universal Analytics bol založený na zobrazeniach stránky a reláciách, základom v GA4 sú udalosti a parametre. Funguje to celkom jednoducho, každá jedna interakcia používateľa na vašej stránke je evidovaná ako udalosť, v rámci ktorej môžete vyhodnocovať mnohé cenné parametre.
Vďaka tomuto novému dátovému modelu dokáže Google Analytics 4 poskytovať komplexný prehľad o správaní používateľov. Veľkou výhodou je tiež to, že môžete v jednom prostredí sledovať údaje z vašich webových stránok aj aplikácií. To v Universal Analytics nebolo možné. Získate tak lepší prehľad dôležitých metrík a detailné analýzy vám nezaberú tak veľa času.
A, samozrejme, značnou výhodou GA4 je tiež prehľadnejšie používateľské rozhranie, v ktorom sa jednoduchšie zorientujú aj začiatočníci.
Modelovanie dát pomocou umelej inteligencie
Po novom sa už aj Google Analytics stále viac spolieha na umelú inteligenciu. GA4 prináša veľmi zaujímavú funkciu blended data – modelovanie chýbajúcich dát o používateľoch prostredníctvom AI. To v praxi znamená, že ak používateľ na vašej stránke odmietne ukladanie cookies, Google Analytics odhadne chýbajúce údaje, aby ste neprichádzali o veľa dôležitých analytických informácií.
Zaujímavosť: Na základe umelej inteligencie dokáže GA4 dokonca aj predpovedať udalosti v budúcnosti. Napríklad, aká je pravdepodobnosť, že vaši návštevníci nakúpia a aké budú vaše predpokladané výnosy.
Pokročilejšie sledovanie aktivity
Prostredníctvom Google Analytics 4 viete presnejšie sledovať aktivitu jedného používateľa naprieč viacerými zariadeniami. Umožňuje to nová funkcia Google Signály, ktorá zbiera údaje konkrétneho človeka prihláseného do svojho Google účtu.
Niektoré metriky zmizli, iné boli doplnené
Vývojári v Googli usúdili, že niektoré metriky, ktoré sa používali v Universal Analytics, už v dnešnej dobe nie sú veľmi relevantné, a tak ich do GA4 nezakomponovali. Ide najmä o bounce rate, konverzný pomer či počet stránok na reláciu. Naopak, pribudli nové metriky, napríklad, relácie s interakciou alebo čas interakcie.
Dôležitá informácia: Niektoré metriky v Google Analytics 4 fungujú trochu inak než v Universal Analytics. Napríklad, GA4 vyhodnocuje relácie a konverzie odlišne ako UA. Z tohto dôvodu môžete vidieť mierne rozdiely, keď si porovnáte údaje z UA a GA4 za rovnakú dobu. Kompletné porovnanie fungovania metrík v oboch verziách Google Analytics nájdete TU.
Na čo nezabudnúť pri nastavovaní Google Analytics 4?
Základom pre správne fungovanie GA4 je nastavenie streamov údajov. Ako zdroj dát môže slúžiť nielen webová stránka, ale napríklad aj iOS alebo Android aplikácia. Google Analytics 4 má niekoľko preddefinovaných udalostí, avšak tie častokrát nie sú postačujúce. Aby ste mohli čo najpresnejšie analyzovať správanie návštevníkov vašich stránok alebo používateľov aplikácie, je vhodné vytvoriť nové udalosti na mieru vašim potrebám.
Nové udalosti sa dajú vytvárať priamo v GA4, ale aj klasicky cez Google Tag Managera. Dôležité je tiež správne nakonfigurovať konverzné udalosti a vytvoriť si vlastné publiká, ktoré vám uľahčia analýzy.
Správne nakonfigurovaný Google Analytics 4 vám pomôže mimoriadne presne vyhodnocovať správanie používateľov a zákazníkov, na základe čoho dokážete efektívnejšie narábať s vaším rozpočtom na reklamu a optimalizovať webstránky či aplikácie, aby vám prinášali vyšší zisk. Kontaktujte nás, nechajte si váš GA4 účet vyladiť na mieru vašim potrebám a posuňte svoj biznis na NEXT LEVEL!
nextlevel@monkeymedia.sk | +421 910 954 999 | © MONKEYMEDIA 2022 |
---|---|---|