
Storytelling #1: Ako sa buduje unikátny start-up v oblasti predaja jazdených áut?
Do nášho premiérového dielu rozhovorov Storytelling sme si pozvali človeka, ktorý na naše územie priniesol unikátny koncept predaja jazdených áut. Tomáš Martiš stojí za jedinečným projektom Autorealitka. Vybudoval ho od nuly a dnes je známy po celom Slovensku. Ako získal svojho prvého zákazníka, ktorý spôsob marketingu považuje v tomto biznise za najprínosnejší a akým najväčším problémom čelil pri rozbiehaní podnikania?
1. Aké boli tvoje podnikateľské začiatky? Skúšal si viacero rôznych vecí, alebo Autorealitka bola tvojím prvým biznisom?
Moje podnikateľské začiatky boli pri pohľade pár rokov naspäť pre mňa veľmi zaujímavé. Už počas strednej školy som vedel, že chcem v budúcnosti vlastné podnikanie, ale ako to už občas býva, aj mne chvíľu trvalo, kým som sa našiel. Počas toho, ako som navštevoval gymnázium, moja mama predávala športové oblečenie a ja som chodil od podniku k podniku a ponúkal toto oblečenie svojim známym resp. ich rodičom. Taktiež som chodil po rôznych reštauráciách a kaviarňach, kde som ponúkal toto oblečenie personálu. Toho času to nebola aktivita, ktorá by mi prinášala veľa peňazí, ale občas som si za ne užil pekný víkend ako klasický tínedžer.
Ako 17 ročný som následne išiel na letnú brigádu do Anglicka, kde sa mi podarilo zarobiť svoje prvé – pre mňa vtedy väčšie peniaze, z ktorých som si po návrate domov kúpil tepovač, vysávač a nejakú autokozmetiku. Vytvoril som si webovú stránku a fanpage na FB – TOMMYLUX a začal som doma na dvore čistiť a tepovať autá. Občas som išiel vytepovať aj nejakú sedaciu súpravu, ale to som vždy musel poprosiť mamu, aby ma zaviezla, nakoľko som ešte nemal vodičský preukaz. Hneď ako som dosiahol vek 18 rokov, som si ešte počas strednej školy založil živnosť. Popri tom som chodieval na semináre a prednášky do jednej nemenovanej finančno-sprostredkovateľskej spoločnosti.
“Mojím posledným riadnym zamestnaním bola fabrika v Anglicku, kde som pracoval na personálnom oddelení”
Keď som zmaturoval na gymnáziu a nemal som finančné možnosti pokračovať ďalej na vysokej škole, toto moje kvázi podnikanie ma neuživilo a išiel som sa zamestnať. Pracoval som v dvoch známych slovenských bankách a v dvoch autobazároch ako predajca – z toho jeden bol ten najznámejší v Československu. Následne som striedal jednu prácu za druhou (napríklad, jazdil som Uber vo Viedni, leštil som laminátové diely karosérií pre autobusy a iné stroje pri Linzi a podobne :D) a popri tom som sem-tam kúpil a predal nejaké auto. Mojím posledným riadnym zamestnaním bola fabrika v Anglicku, kde som pracoval na personálnom oddelení a mal na starosti najmä Slovákov a Poliakov – hľadal som nových pracovníkov, zabezpečoval som pre nich ubytovanie a pomáhal im s vybavením účtu v banke. Plus, mal som na starosti nejaké papiere súvisiace so skladom a dopravou. Následne, po hádke s manažérom, som sa vrátil v Decembri 2017 na Slovensko a rozmýšľal som, čo budem robiť ďalej. Bol som dokonca na pohovore vo Viedni pre jednu leteckú spoločnosť, keďže ma lákalo byť stewardom.
2. Čomu sa venovala Autorealitka vo svojich začiatkoch a čomu sa venuje dnes? Aké služby poskytujete?
Autorealitka.sk sa od samého začiatku venovala pomáhaniu ľudom, ktorí chcú bezstarostne predať svoje auto. Túto prácu som spočiatku vykonával úplne sám – bola to taká one man show a následne sa ku mne pripojilo zopár kamarátov.
Dnes sa venujeme v podstate tomu istému, čomu aj v začiatkoch – čiže pomáhame ľudom s predajom ich vozidiel, ale je to omnoho komplexnejšie a sofistikovanejšie. Riešime kompletne celý servis od samotného fotenia vozidla, pomoci pri cenotvorbe, inzercii na všetkých inzertných portáloch a sociálnych sieťach, komunikujeme so záujemcami o vozidlo, riešime obhliadky vozidiel, samotný predaj, odhlásenie, až po zrušenie poistenia. Ďalej poskytujeme kompletné služby spojené s financovaním a poistením vozidla na strane kupujúceho, pričom dlhodobo spolupracujeme s viacerými partnermi.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Obrovský rozdiel oproti začiatkom je v tom, že máme prepracovaný interný systém na evidenciu obchodných prípadov a databázu zákazníkov, máme vlastné interné callcentrum, takmer 20 maklérov, dvoch lektorov a niekoľko kancelárií v rámci západného Slovenska. Taktiež robíme pravidelne pre náš tím ľudí rôzne konferencie, školenia, workshopy a zaujímavé súťaže.
3. Ako vznikol nápad založiť si takýto netradičný biznis, ktorý na Slovensku v minulosti nebol rozšírený?
Tento biznis som priniesol na Slovensko ako prvý. Alebo aspoň neviem o tom, že by robil niekto niečo podobné a v takejto forme. Tento nápad vznikol úplne spontánne a z časti náhodne. A to takým spôsobom, že ma oslovil môj známy s tým, že či by som mu nepomohol predať jeho auto, pretože on na to nemá čas. Tým, že som mal bohaté skúsenosti s predajom áut, povedal som mu áno, aj keď som si nebol v tom čase úplne istý, či mu budem vedieť pomôcť tak, ako si to on predstavuje. Povedal mi sumu, ktorú chcel dostať za svoje auto, s tým, že čo bude naviac, ostáva mne.
Dokonca, to auto som mu vtedy ani nefotil, ale sám mi poslal fotky a ja som ho len inzeroval. Podarilo sa mi ho predať do cca 3 týždňov a dostal som za predaj svoju prvú províziu. Vtedy mi napadlo, že by som mohol takúto službu ponúknuť viacerým ľudom. Keď to vedel oceniť jeden človek, je dosť možné, že to osloví aj ďalších ľudí. Začal som o tom hovoriť viacerým ľudom a aj keď väčšina bola spočiatku skeptická, ja som bol presvedčený o tom, že by to mohlo preraziť. Tak som si spísal biznis plán, ako by to mohlo celé vyzerať. Za prvú províziu som si kúpil zrkadlový fotoaparát, ktorého sa dodnes neviem vzdať a dal som si spraviť prvý web.
4. „Autorealitka“ je zaujímavý a trefný názov spoločnosti. Ako si ho vymýšľal?
Zavolal som svojmu najlepšiemu kamarátovi s tým, že mu chcem povedať o tom, aký biznis model som vymyslel. Sadli sme si na pivo a celé som mu to povedal. Bol z toho nadšený a v tom mi povedal, že to je vlastne realitka na autá. V tom som na neho vyhŕkol, že Autorealitka a mal som tak trefný názov, ktorý presne vystihuje to, čo robíme. Tento kamoš neskôr začal u nás pracovať ako maklér a dodnes u nás robí, aktuálne na pozícii lektora a manažéra – má na starosti zaúčanie nováčikov, ale aj nábor a celkovú starostlivosť, najmä o nových ľudí vo firme.
5. Pamätáš si, ako si získal svojho prvého skutočného zákazníka?
Tak, ako som spomenul pri tretej otázke. Následne som o tejto službe hovoril všade, spomínal som ju všetkým kamarátom, známym a na sociálnych sieťach. Obehal som si všetky lokálne autoservisy, ktoré mi v úvode veľmi pomohli pri naberaní prvých zákazníkov.
6. Akými najväčšími problémami si sa zaoberal pri spúšťaní tvojho projektu?
Nemal som skúsenosti s tým, ako fungujú právne subjekty – čiže s.r.o., účtovníctvo a tak ďalej. Také štandardné problémy začínajúcich podnikateľov. Ďalším problémom bolo to, aby ľudia porozumeli službe samotnej, že im dokáže reálne pomôcť, ušetriť čas a starosti spojené s predajom vozidla. Bola to úplná novinka, v tej dobe tomu ľudia vôbec nerozumeli. Dnes už je to ďaleko lepšie.
7. Čo považuješ za svoj najväčší úspech?
Za svoj najväčší úspech považujem to, že som dokázal postaviť na nohy úplne od nuly projekt, aký tu dovtedy nebol a ľudia nemali v neho dôveru. Tiež to, že sme na trhu čoskoro 5 rokov a stále rastieme, naberáme nových ľudí, otvárame nové kancelárie, vymýšľame nové procesy, ktoré nám uľahčujú prácu a pomáhajú rásť.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
8. Ak by si mal teraz začať budovať Autorealitku opäť od nuly, čo by si spravil inak?
Počas celej cesty sa pokazilo mnoho vecí, vzťahov a tak ďalej, ale vďaka tomu sme dnes tam, kde sme. Som presvedčený o tom, že každý jeden neúspech posúva ďalej nielen mňa ako človeka, ale aj celú firmu ako takú.
9. Ako si riešil marketing pri spúšťaní start-upu Autorealitka a ako si ho menil v čase, keď ste sa začali rozrastať?
Klasickým amatérskym spôsobom pokus-omyl. Boli to najmä príspevky na Facebooku, sem-tam nejaká súťaž, kampane, ale nič špeciálne. Za najlepšie rozhodnutie, čo sa marketingu týka, považujem zriadenie nášho vlastného callcentra, ktoré nám prináša najviac zákazníkov.
10. Ktoré marketingové aktivity považuješ za najúspešnejšie?
Zriadenie vlastného callcentra s vyškolenými pracovníkmi a vyladenie call scriptu, na ktorý ľudia veľmi dobre reagujú.
11. Autá inzerujete primárne na internete. Čo v internetovom svete zabezpečí, aby sa vozidlo predalo čo najrýchlejšie?
Našou pridanou hodnotou je to, že každý maklér od nás dostáva zrkadlový fotoaparát, s ktorým ho učíme robiť profesionálne fotky a následne ich editovať. Ďalej je dôležité inzerovať vozidlá na všetkých dostupných portáloch a sociálnych sieťach a, samozrejme, znenie inzerátu musí byť tiež dobre naformulované.
Ďalším faktorom, ktorý nám veľmi pomáha predávať vozidlá, je to, že dokážeme zabezpečiť financovanie a náš zákazník, ktorý príde bez peňazí, vie do hodiny odísť so svojím novým autom. V neposlednom rade je to rýchla komunikácia so záujemcom o vozidlo a následné promptné spracovanie celého procesu kúpy. Pretože keď sa už ľudia rozhodnú pre kúpu, auto chcú vo väčšine prípadov najlepšie hneď.
12. Aké máš s Autorealitkou plány do budúcna?
Chceme zmeniť spôsob, akým ľudia uvažujú o predaji svojho auta. Veríme, že v budúcnosti budeme mať v každom meste maklérov, ktorí budú mať svoju vlastnú kanceláriu a ľudia budú chcieť sami predávať autá cez spoločnosti, ako sme my. Chceme, aby ľudia boli presvedčení o tom, že najlepší spôsob, ako predať svoje vozidlo, je práve cez nás. Veríme, že krokmi, ktoré robíme dnes, sa nám podarí v priebehu pár rokov dostať Autorealitku do okolitých krajín a možno časom do celej Európy.
Chceme byť McDonald’s v predaji jazdených áut. Časom by sme chceli spraviť vo väčších mestách showroomy, kde by mohli mať naši zákazníci vystavené svoje autá v prípade, že ich už nevyužívajú. Myslím, že máme veľmi dobrú víziu a obklopujeme sa tými najlepšími ľuďmi, ktorí ju zdieľajú s nami.
13. Čo by si poradil človeku, ktorý by chcel začať podnikať v oblasti predaja jazdených áut?
Nech nám zavolá, spravíme pohovor a keď sa nám bude pozdávať, radi ho prijmeme medzi nás 😀 V prvom rade by som odporučil takémuto človeku, aby sa zamestnal niekde, kde ho naučia robiť obchod. Aby získal špičkové obchodné zručnosti a určite by mal mať určitý vzťah k tým autám, aby ho to dlhodobo bavilo. Pretože táto práca nie je vždy med lízať a pokiaľ to človeka úprimne nebaví, nikdy v tomto odvetví neurobí dieru do sveta.
![]() |
![]() |
© MONKEYMEDIA 2022 |
---|---|---|